Wat zijn de notariskosten bij het afsluiten van een hypotheek?

Wat doet een notaris?

De notaris stelt aktes op die een overdracht van uw nieuwe woning definitief maakt en uw hypotheek registreert. De akte van levering is een akte met alle bindende voorwaarden over de koop van bijvoorbeeld een eerste huis. Is het huis officieel van u? Dan is de akte van levering uw eigendomsbewijs. De hypotheekakte omvat de overeenkomst tussen u en uw geldverstrekker.

Naast het opstellen van aktes zorgt de notaris er ook voor dat alle betrokken partijen volgens de gemaakte afspraken betaald worden.

De notariskosten bij een hypotheek

De notariskosten bij het afsluiten van een hypotheek zijn per notaris verschillend. Hieronder vindt u de notariskosten die u ongeveer kunt verwachten:

  • Akte van levering: € 500,- - € 1.000,-
    Met de akte van levering komt de woning officieel op uw naam te staan. Hierin staan ook de voorwaarden opgenomen die in de koopovereenkomst zijn vastgelegd. Koopt u een bestaande woning? Dan heeft u te maken met kosten koper. Dit houdt in dat u de akte van levering zelf moet betalen. Gaat het om een nieuwbouwwoning? Dan betaalt de verkoper.
  • Hypotheekakte: € 500,- - € 1.000,-
    In de hypotheekakte wordt de hypotheekofferte van de geldverstrekker getekend. Als koper heeft u vanaf dit moment dus een hypothecaire lening op uw naam staan. In de hypotheekakte legt u ook vast dat de geldverstrekker het huis als onderpand krijgt, totdat de lening afbetaald is.
  • Eventueel een samenlevingscontract: € 200,- - € 600,-
    Wordt de hypotheek op naam van u en uw partner afgesloten en bent u niet getrouwd of heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan is het handig om ook een samenlevingscontract te laten opstellen. Het opstellen van dit contract kan ook de notaris voor u doen.
  • Inschrijfkosten Kadaster: € 78,50 - € 137,50
    De overdracht van het huis is pas afgerond als de notaris een afschrift van de akte van levering en de hypotheekakte inschrijft bij Kadaster en openbare registers. Voor deze handeling betaalt u de notaris ook.

Overige notariskosten

Bovenstaande notariskosten omtrent de hypotheek zijn bedragen die rechtstreeks naar de notaris gaan, voor de door hem uitgevoerde diensten. Maar als koper maakt u meer naar de notaris over voor het overdrachtsmoment. Dit zijn kosten die de notaris namens u naar derde partijen overmaakt. Hierbij kunt u onder andere denken aan:

  • Aanbetaling
    Voor de overdracht bij de notaris maakt u een waarborgsom over. Dit is meestal 10% van de koopsom als aanbetaling.
  • Verrekeningen lasten, heffingen, etc.
    Meestal heeft de vorige eigenaar al voor een heel kalenderjaar betaald voor zaken als gemeentelijke belastingen en heffingen. Deze lasten neemt u als koper over vanaf het overdrachtsmoment.
  • Overdrachtsbelasting
    Overdrachtsbelasting is 2% van de koopsom. Via de notaris wordt dit bedrag naar de Belastingdienst overgemaakt.

Zijn notariskosten fiscaal aftrekbaar?

Notariskosten zijn fiscaal aftrekbaar als ze gemaakt zijn voor het afsluiten van een lening in verband met de aankoop, verbouwing of het onderhoud van de woning. Dit geldt niet voor bijvoorbeeld de akte van levering.

Heeft u na het lezen van bovenstaande nog vragen over de notariskosten die komen kijken bij een hypotheek? Neem dan vrijblijvend contact op met Boumij Hypotheken. Wij staan u graag te woord.