De notaris stelt aktes op die een overdracht van uw nieuwe woning definitief maakt en uw hypotheek registreert. De akte van levering is een akte met alle bindende voorwaarden over de koop van bijvoorbeeld een eerste huis. Is het huis officieel van u? Dan is de akte van levering uw eigendomsbewijs. De hypotheekakte omvat de overeenkomst tussen u en uw geldverstrekker.
Naast het opstellen van aktes zorgt de notaris er ook voor dat alle betrokken partijen volgens de gemaakte afspraken betaald worden.
De notariskosten bij het afsluiten van een hypotheek zijn per notaris verschillend. Hieronder vindt u de notariskosten die u ongeveer kunt verwachten:
Bovenstaande notariskosten omtrent de hypotheek zijn bedragen die rechtstreeks naar de notaris gaan, voor de door hem uitgevoerde diensten. Maar als koper maakt u meer naar de notaris over voor het overdrachtsmoment. Dit zijn kosten die de notaris namens u naar derde partijen overmaakt. Hierbij kunt u onder andere denken aan:
Notariskosten zijn fiscaal aftrekbaar als ze gemaakt zijn voor het afsluiten van een lening in verband met de aankoop, verbouwing of het onderhoud van de woning. Dit geldt niet voor bijvoorbeeld de akte van levering.
Heeft u na het lezen van bovenstaande nog vragen over de notariskosten die komen kijken bij een hypotheek? Neem dan vrijblijvend contact op met Boumij Hypotheken. Wij staan u graag te woord.